Obiettivi |
Il corso ha per oggetto lo studio dei fondamenti della meccanica, della termodinamica, dell’elettrostatica e della magnetostatica nel vuoto. Il corso si propone di dotare gli Studenti della capacità i) di svolgere semplici problemi sugli argomenti prima indicati, avvalendosi delle conoscenze matematiche già acquisite, ii) di esaminare criticamente i risultati ottenuti e di comprendere in quali ambiti possono essere applicati, iii) di comunicare le conoscenze acquisite attraverso un linguaggio tecnico-scientifico adeguato.
La prova d’esame consiste in una verifica scritta finale ed in una prova orale, alla quale si accede se nella verifica scritta si è conseguito un punteggio minimo di 18/30. La prova scritta prevede la soluzione di 10 quesiti aperti volti ad accertare la conoscenza da parte dello Studente dei fondamenti della meccanica, della termodinamica, dell’elettrostatica e della magnetostatica nel vuoto ed il suo rigore metodologico nel formulare le risposte ai quesiti. Durante la prova, la cui durata massima è di 90 minuti, lo Studente può fare uso della calcolatrice, nonché di libri e manuali. Il superamento di eventuali prove scritte in itinere esonera lo Studente dalla verifica scritta finale. La prova orale consiste in un colloquio sugli argomenti del programma del Corso. In essa si valuta la capacità dello Studente di comunicare le nozioni acquisite attraverso un linguaggio scientifico adeguato, nonché la capacità di esposizione dei contenuti teorici che stanno alla base delle varie tipologie di esercizi presenti nella prova scritta. Il voto finale è la media aritmetica dei voti conseguiti nella verifica scritta (finale o in itinere) e nella prova orale. 30-30 e lode Conoscenza completa, approfondita e critica degli argomenti, eccellente proprietà di linguaggio tecnico-scientifico, eccellente capacità interpretativa e di applicazione autonoma delle conoscenze acquisite per la soluzione dei quesiti proposti; 29-27 Conoscenza completa e approfondita degli argomenti, ottima proprietà di linguaggio tecnico-scientifico, ottima capacità interpretativa e di applicazione autonoma delle conoscenze acquisite per la soluzione dei quesiti proposti; 26-25 Conoscenza completa degli argomenti, buona proprietà di linguaggio tecnico-scientifico, buona capacità interpretativa e di applicazione autonoma delle conoscenze acquisite per la soluzione dei quesiti proposti; 24-22 Conoscenza adeguata degli argomenti, soddisfacente proprietà di linguaggio tecnico-scientifico, capacità interpretativa e di applicazione autonoma delle conoscenze acquisite per la soluzione dei quesiti proposti; 21-18 Conoscenza di base degli argomenti e del linguaggio tecnico-scientifico, sufficiente capacità interpretativa e di applicazione delle conoscenze acquisite per la soluzione dei quesiti proposti.
The exam consists of a written test (during the course or at its end) and an oral exam, allowed for Students who has got a minimum score of 18/30 in the written test. The written test requires the answers to 10 open questions aimed at ascertaining the knowledge by the Student about the fundamentals of mechanics, thermodynamics, electrostatics and magnetostatics in vacuum and his/her methodological accuracy in answering to the questions. During the written test (90 minutes maximum time allowed), the Student can use calculator, as well as books and handbooks. Passing of the written tests during the course exempts the Student from the written test at its end. The oral exam consists in an interview about the topics of the course. During it, the ability by the Student is evaluated of communicating his/her acquired knowledge through a suited scientific language and his/her capability of presenting the theoretical fundamentals of the various typologies of questions in the written test. The final score is the arithmetic average of the scores in the written test (during the course or at its end) and in the interview. 30-30 “cum laude” Comprehensive, deep and critical knowledge of the course topics, excellent technical-scientific language skills, excellent skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 29-27 Comprehensive and deep knowledge of the course topics, very good technical-scientific language skills, very good skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 26-25 Comprehensive knowledge of the course topics, good technical-scientific language skills, good skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 24-22 Proper knowledge of the course topics, satisfactory technical-scientific language skills, skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 21-18 Basic knowledge of the course topics, basic technical-scientific language skills, basic skills in understanding and applying the acquired knowledge to solve the proposed questions.
The course deals with the fundamentals of mechanics, thermodynamics, electrostatics and magnetostatics in vacuum. The course wants to provide Students with the capability i) to solve simple problems on the above indicated topics, making use of the acquired knowledge on mathematics, ii) to critically examine results obtained and to understand in which contexts they can be applied; 3) to transfer the acquired knowledge through a proper technical-scientific language.
The exam consists of a written test (during the course or at its end) and an oral exam, allowed for Students who has got a minimum score of 18/30 in the written test. The written test requires the answers to 10 open questions aimed at ascertaining the knowledge by the Student about the fundamentals of mechanics, thermodynamics, electrostatics and magnetostatics in vacuum and his/her methodological accuracy in answering to the questions. During the written test (90 minutes maximum time allowed), the Student can use calculator, as well as books and handbooks. Passing of the written tests during the course exempts the Student from the written test at its end. The oral exam consists in an interview about the topics of the course. During it, the ability by the Student is evaluated of communicating his/her acquired knowledge through a suited scientific language and his/her capability of presenting the theoretical fundamentals of the various typologies of questions in the written test. The final score is the arithmetic average of the scores in the written test (during the course or at its end) and in the interview. 30-30 “cum laude” Comprehensive, deep and critical knowledge of the course topics, excellent technical-scientific language skills, excellent skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 29-27 Comprehensive and deep knowledge of the course topics, very good technical-scientific language skills, very good skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 26-25 Comprehensive knowledge of the course topics, good technical-scientific language skills, good skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 24-22 Proper knowledge of the course topics, satisfactory technical-scientific language skills, skills in understanding and applying independently the acquired knowledge to solve the proposed questions; 21-18 Basic knowledge of the course topics, basic technical-scientific language skills, basic skills in understanding and applying the acquired knowledge to solve the proposed questions.
|
Testi docente |
Materiale didattico fornito dal Docente ALONSO-FINN, Fisica (vol. 1 e 2), Ed. Masson. GETTYS-KELLER-SKOVE, Fisica classica e moderna (vol. 1 e 2), Ed. Mc Graw-Hill. ROLLER-BLUM, Meccanica, onde e termodinamica (vol. 1), Elettricità, magnetismo, ottica (vol. 2) Ed. Zanichelli. ROSATI, Fisica Generale (vol.1), LOVITCH-ROSATI, Fisica Generale (vol.2), Ed. Ambrosiana.
Educational material provided by the Lecturer ALONSO-FINN, Fisica (vol. 1 e 2), Ed. Masson. GETTYS-KELLER-SKOVE, Fisica classica e moderna (vol. 1 e 2), Ed. Mc Graw-Hill. ROLLER-BLUM, Meccanica, onde e termodinamica (vol. 1), Elettricità, magnetismo, ottica (vol. 2) Ed. Zanichelli. ROSATI, Fisica Generale (vol.1), LOVITCH-ROSATI, Fisica Generale (vol.2), Ed. Ambrosiana. |